Wednesday 24 November 2010

Personal: On 'Musim Cuti Sekolah'

~ Kak Odah & Emak (Mak Ngah Solehah) : 2010 ~
Musim cuti sekolah tiba lagi. Lazimnya, ada tiga aktiviti utama ketika musim begini iaitu: (1) peperiksaan SPM/STPM; (2) kenduri - khususnya kenduri kahwin; dan (3) melancong.
Kalau tak silap, dua orang sepupu Solehah (Syazwan & Farah Aisyah) terlibat dengan peperiksaan SPM 2010. Didoakan semoga mereka berjaya. Kesempatan juga diambil untuk ucap tahniah kepada sepupu-sepupu Solehah yang lain (Syafiqah, Arinah & Syauqi) yang baru-baru mendapat peperiksaan UPSR - jauh lebih baik daripada apa yang pernah ayah Solehah perolehi.
Banyak undangan majlis kenduri perkahwinan yang telah diterima - dah ada 23. Ada hari sampai tujuh & ada yang langsung tiada. Hanya satu keluarga terdekat yang adakan kenduri perkahwinan iaitu Tok Lang (perkahwinan Abang Iwan - refer previous post). Namun, nak ambil juga kesempatan (rasanya masih tak terlewat) untuk ucap tahniah kepada Kak Odah (juga sepupu Solehah) yang telah 'ditunangkan' & khabarnya minta 'dikendurikan' pada awal tahun 2011 nanti. 'Permintaan' yang mengembirakan Pak Ngah & Mak Ngah Solehah.
Untuk melancong, Solehah mungkin hanya dibawa ke Kelantan. Itupun kerana kebetulan abang sulung Solehah ada di rumah untuk tolong memandu. Kalau ada kesempatan, bercadang nak terus ke Narathiwat, Thailand menziarahi keluarga mama Solehah.
Catatan:
1. Post ini dibuat Grand Riverview Hotel, Kota Bharu - ketika sedang membawa Solehah makan angin.
2. Alhamdulillah, keputusan peperiksaan akhir tahun Solehah menunjukkan sedikit peningkatan.
3. Dulu pasti & berani ke selatan Thailand. Namun sejak jadi wilayah bergolak, dah ...
4. Siapalah pula keluarga Solehah yang akan 'minta/bersetuju dikendurikan' lepas ni?

No comments:

Post a Comment