Tuesday 30 November 2010

Jamung: On 'Azam Tahun Baru'

~ Solehah : 2010 ~
Kira-kira sebulan lagi kita akan menambut tahun 2011. Solehah akan naik tahun (darjah) empat. Keputusan peperiksaan akhir tahun Solehah menunjukkan sedikit peningkatan. Kalau tidak silap (tidak dapat dirujuk kerana Solehah telah sembunyikan slip keputusan tersebut), berkedudukan 21 berbanding 32 semasa peperiksaan pertengahan tahun, . Namun, masih mengecewakan jika dinilai dari segi bilangan subjek yang mendapat A.
Tahun baru selalunya dikaitkan dengan azam. Ayah Solehah tidak mempunyai azam yang khusus. Hanya berdoa agar kehidupan (amalan dunia & akhirat) keluarga & adik beradik sentiasa bertambah baik.
Namun pada awal tahun 2010 yang lalu, ayah Solehah menanam berhasrat untuk membaca sebuah buku setiap bulan - perkara paling mudah dunia (rujuk pos 01/12/09). Secara amnya, hasrat tersebut tidak tercapai kerana tidak konsisten dalam amalan. Walaupun begitu, dia berjaya membeli sekurang-kurangnya sebuah buku setiap bulan.
Catatan:
1. Sesuatu yang menarik ialah Solehah turut menerima tempias minat membaca. Dia turut meminta dibelikan buku cerita & membawa buku apabila hendak ke mana-mana. Namun seperti ayahnya, Solehah juga tidak konsisten dengan amalan tersebut.
2. Hasrat membaca sebuah buku sebulan akan diteruskan pada tahun 2011. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment