Saturday 31 January 2009

Personal: Dr. Lim Choo Hau

~ Bersama Dr. Lim Choo Hau ~
(Foto diambil Hospital Seberang Jaya dalam perjalanan ke HKL)
Dr. Lim Choo Hau ialah pakar kanak-kanak dan merupakan doktor pertama yang merawat Aida Solehah (Solehah) selepas dilahirkan di hospital swasta. Beliau kebetulan bertugas secara part-time di hospital swasta tersebut menggantikan doktor residen yang mengerjakan umrah.
Kali pertama berjumpa (bersama-sama dengan doktor hospital swasta), beliau hanya menerangkan secara ringkas masaalah Solehah. Melalui isteri, Dr. Lim kemudiannya berpesan agar penulis berjumpa dengannya pada malamnya.
Kali ini kami berjumpa di satu sudut yang agak tersembunyi & tanpa kehadiran doktor hospital swasta. Semasa perjumpaan tersebut, Dr. Lim bercerita lebih terperinci dan akhirnya berkata (lebih kurang), ”What I’m telling you is between you and me. No matter how much money you have, you are wasting your money here. They don’t have enough facilities. Your daughter needs a place that can carter all her problems.”
Penulis bertanya, “Which hospital?” – sambil memikirkan hospital swasta mana pula yang pastinya akan membebankan. Dr. Lim menjawab, “Hospital Alor Star.” Penulis agak terkejut kerana beranggapan doktor di hospital swasta tidak akan membuat cadangan sedemikian – selagi boleh buat duit, mereka akan buat.
Keesokan harinya Solehah dipindahkan ke hospital kerajaan. Penulis terkejut apabila diberitahu oleh jururawat bahawa doktor yang akan merawat Solehah ialah Dr. Lim. Barulah penulis tahu keadaan sebenar. Setelah beberapa lama merawat Solehah dengan penuh dedikasi (merujuk ke lain-lain pakar), Dr. Lim bertukar ke Hospital Seberang Jaya (HSJ), Pulau Pinang.
Jodoh dengan Dr. Lim masih ada apabila Solehah dirujuk pula ke HSJ untuk membuat pembedahan kaki. Bagi penulis & keluarga, Dr. Lim banyak membantu bukan setakat merawat tetapi juga hubungan kemanusiaan – pernah melukis pelan ke sebuah farmasi di Seberang Jaya (secara terperinci) untuk penulis membeli satu alatan perubatan Solehah yang tidak disediakan oleh HSJ.
Pernah juga menghadiah ‘planner’ pengurusan kepada penulis. Apabila Solehah boleh berjalan, kami sekeluarga sengaja singgah di HSJ dalam perjalanan ke KL untuk menunjukkan perkembangan tersebut kepada Dr. Lim. Beliau amat gembira & mengambil gambar Solehah. TERIMA KASIH Dr. Lim – pakar perubatan di hospital kerajaan.
Catatan:
Walaupun kini tiada lagi hubungan perubatan, namun setiap tahun kami masih menghantar kad “Gong Xi Fa Chai” .

Thursday 29 January 2009

Tahfifah: Preparing for Examination

Disinterested individuals say, "Who cares and why bother to study?"
Desperate individuals say, "If I don't pass, I'll sure die!"
Detached individuals say, "If I don't pass this time, it's OK and I'll try harder the next time."
Catatan:
Which type of individual are you?

Wednesday 28 January 2009

Personal: Aida Solehah & Hospital Kerajaan

Aida Solehah (Solehah) dilahirkan pada petang Jumaat (6.40 petang), 23 Mac 2001. Tidak seperti abang-abangnya (100% di hospital kerajaan) tumpuan kami lebih terarah kepada hospital swasta. ***** Medical Centre (*MC) menjadi pilihan. Sejak mula mengandung semuanya di *MC. Dr. K menjadi pilihan kerana beliau kebetulan mempunyai hubungan kekeluargaan dengan jiran. Pemeriksaan di hospital kerajaan masih dilakukan namun lebih sekadar memenuhi syarat.
Pilihan sedemikian dibuat kerana inginkan keselesaan & layanan, maklumlah sejak kali terakhir mengandung (Zakwan - 1990) kehidupan pun dah agak senang disamping beranggapan swasta jauh baik. Setelah dilahirkan (berat 2.4kg), Solehah didiagnosis mengalami Arthrogryposis Multiplex Congenita (AMC) oleh Dr. Lim Choo Hau (pakar kanak-kanak Hospital Alor Star (HAS) yang bertugas secara part-time di *MC). Atas nasihat beliau, Solehah dipindahkan ke HAS keesokannya (*MC bersetuju kerana beranggapan dia tidak akan survive). Penelitian di pakar di HAS menunjukkan terdapat beberapa komplikasi lain – akan ditulis nanti.
Maka bermulalah hubungan kami dengan hospital kerajaan . Solehah dirujuk kepada pelbagai pakar & klinik bukan sahaja di HAS tetapi ke hospital-hospital kerajaan yang lain. Antaranya, HUKM, Hospital Seberang Jaya, PPUM, HKL, Hospital Selayang & terakhir ke Hospital Tuanku Fauziah, Kangar. Satu ketika kami pernah berulang-alik setiap minggu ke Kuala Lumpur. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Namun kami sekeluarga bersyukur kerana sepanjang menguruskan rawatan - berjumpa puluhan doktor pakar, doktor, jururawat & kakitangan perkhidmatan sokongan hospital kerajaan kami sekeluarga:
  1. menerima layanan & perkhidmatan yang AMAT memuaskan – menyenangkan, mesra & di luar jangkaan.
  2. sering disapa & bertanya khabar apabila terserempak walaupun di luar hospital.
  3. majoriti doktor (ada yang JUSA) & lain-lain staf hospital kerajaan memberi (tanpa diminta) nombor peribadi - menjawab @ membalas panggilan walau pun di luar masa bertugas.
  4. menerima pertolongan, sokongan & kerjasama kuat daripada majikan, rakan-rakan sekerja, kenalan, para pelajar penulis serta kaum keluarga.
Catatan:
1. Dr. K yang kerap bertembung di rumah keluarganya (jiran penulis) tidak pernah pun menyapa apa lagi bertanya khabar – sikap yang amat berbeza semasa memberi rawatan dulu.
2. Penulis akan cuba menulis tentang setiap individu yang telah memberi pertolongan.

Tuesday 27 January 2009

Tahfifah: Do Not Do...

From the Unknown Author:
Do not do unto others, things that we would not like others to do unto us! Treat others how we would like to be treated.
Catatan:
If your friend is really nasty, make sure you don't treat your friend likewise. Else you are no different from your nasty friend.
Think positive! Thank your friend for being so nasty because they have helped you to develop 'antibody' to the 'nasty-people-antigen'.
We will meet many of them in the real world - "in the dog-bite-dog world".

Jamung: Pemasangan Tali Pinggang Keledar

Baru-baru ni (17/01/2009) penulis telah membawa kereta Kelisa penulis ke satu cawangan Perodua untuk pemasangan percuma tali pinggang keledar. Saya diberi tarikh pemasangan iaitu pada 07/03/2011 (jam 11.00 pagi).
That was two years away. No wonder a friend of mine (Fairuz Ahmad) just 'smiled & giggled' when I asked him the location of that service centre (who went earlier - Dec. 2008 - bringing his Kancil - tarikh yang beliau dapat ialah sekitar Mac 2010).
Walaupun terkejut, penulis tidak kecewa (malah tidak pernah kecewa dengan kelemahan swasta). Bagi penulis (berdasarkan pengalaman menjalani kehidupan yang telah menjangkau 53 pada tahun ini & mengurus perubatan Aida Solehah - anak), penulis berpendapat jabatan kerajaan jauh lebih baik berbanding swasta.
Swasta dikatakan lebih efisyen & tak banyak birokrasi berbanding jabatan kerajaan. Soalnya siapa yang mengeluarkan kenyataan berikut? Dalam isu swasta vs kerajaan, penulis mempunyai persoalan/pandang seperti berikut:
  1. Jabatan kerajaan bukan sahaja jauh lebih baik tetapi lebih ikhlas dalam memberi perkhidmatan berbanding swasta.
  2. Mungkinkah yang berkata swasta lebih baik ialah mereka yang ingin mengutip keuntungan berikutan 'kelemahan' (???) jabatan kerajaan.
  3. Swasta (may be not all, but most) lebih mementingkan keuntungan. Kalau tindakannya cepat just because you pay for it - no money no talk/action.
  4. Swasta have what they call corporate social responsbility - but big company only - how about kecik punya syarikat???
  5. Kalau pemasangan tali pinggang keledar kena bayar, adakan Perodua akan mengambil masa yang begitu lama?
* Catatan Penulis:
Penulis ada beberapa pengalaman yang ingin dikongsi (akan diposkan kemudian) dengan pembaca blog.

Monday 26 January 2009

Tahfifah: Hidup & Mati

Philip James Bailey menulis (terjemahan):
Berapa lama kita hidup tidak penting tetapi yang penting ialah bagaimana kita hidup.
Catatan:
When we are born, we cry while others rejoice.
When we die, let others cry while we rejoice.
So, live our life fully...

Jamung: Denda

Berbual (baru-baru ini) dengan seorang sahabat (Syed Shuib Syed Omar [SSSO] – walaupun bukan orang Pedu, tetapi kampung asalnya di kawasan DUN Pedu juga), beliau mengatakan bahawa kesalahan pelajar (khususnya berkaitan dengan ‘belajar’) MESTI disusuli dengan dendaan sebagai hukuman.
Menurut SSSO:
1. Dendaan haruslah berbentuk FIZIKAL (cubit, penampar @ rotan???).
2. Marah, tengking, berleter, nasihat, dsb (yang berbentuk verbal) BUKAN dendaan.
3. Pendekatan dendaan harus DIUTAMAKAN berbanding pendekatan kaunseling.
4. Sekolah haruslah lebih ‘agresif’ melaksanakan pendekatan dendaan yang berbentuk fizikal.
Rasional SSSO:
Pendekatan tersebut sememangnya merupakan tuntutan Islam. Ini terbukti melalui peristiwa penerimaan wahyu yang pertama (surah al-‘Alaq) oleh Rasullulah s.a.w melalui malaikat Jibril a.s.
Peristiwa Penerimaan Wahyu Pertama: (Berdasarkan riwayat ‘Aisyah yang dicatatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Hakim dalam kitab-kitab hadith mereka).
Jumhur (pendapat yang paling rajih @ sahih) semasa malaikat Jibril a.s. datang kepada Rasulullah s.a.w. membawa wahyu pertama & mengatakan: “Bacalah!” Rasulullah menjawab: “Aku tidak tahu membaca.” Jibril a.s. kemudian memeluk baginda sehingga terasa sesak nafas, kemudian dilepaskannya sambil berkata lagi: “Bacalah!” Rasullulah menjawab: “Aku tidak tahu membaca.” Lalu Jibril a.s. sekali lagi memeluk baginda sehingga terasa sesak nafas dan dilepaskannya sambil berkata: “Bacalah!” Buat ketiga kalinya baginda menjawab: “Aku tidak tahu membaca.” Maka Jibril a.s. memeluk baginda buat ketiga kalinya seraya berkata: “Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan. Menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah! Dan Tuhanmu yang Maha Pemurah! Yang mengajar dengan perantaraan kalam dan mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya”.

Catatan:
1. “Memeluk sehingga terasa sesak nafas” itu adalah merupakan dendaan fizikal.
2. Rasulullah s.a.w yang merupakan kekasih Allah & rasul agung juga menerima dendaan (fizikal) kerana ‘belajar’. Kita (umatnya) bagaimana???

Sunday 25 January 2009

Tahfifah: On ‘Ideas’

The issue on ‘ideas’ was raised while discussing (a few days ago) with few friends. I remembered a book on ideas that I read for the second time a few years ago (couldn’t remember the title & the author at that time). When I reached home, I managed to find the book – “How To Get Ideas” written by Jack Foster – 208 pages.
Discussing what exactly an idea is, Foster (1996) wrote:
“... the unexpected joining of two “old elements” to create a new whole that make sense, “two matrices of thought” (as Koestler puts it) meeting at the pass.”
Examples given by Foster:
1. Someone put fire & food together and got cooking.
2. Someone put a rag & a stick together and got a mop.
3. Lipman put a pencil & an eraser together and got a pencil with an eraser.
4. Hutchins put an alarm & a clock together and got an alarm clock.
5. Gutenberg put a coin punch & a wine press together and got a printing press.
6. Dali put dreams & art together and got surrealism.
7. Darwin put human disasters & proliferation of species together and got natural selection.
8. Newton put the tides & the fall of an apple together and got gravity.
(Adapted: How To Get Ideas, 1996: pg 22 – 23)

Saturday 24 January 2009

Jamung: On 'Survey'

While surfing the internet one morning, I came across a blog “Anything That Fit" at http://anythingthatfit.blogspot.com/ doing a survey (voting) on “Is Cikgu A**** ***** the Best Teacher ....”. Users are to vote either ‘Yes’, ‘No’ or ‘Don’t Know/Don’t Care’. I’m very sure that the teacher is proud (having a student who is creative & know how to create blog’s voting) & thankful as well (no matter what is the outcome) for having himself as the subject matter.
Anyway, this is my personal view:
Dua perkara pokok dalam kajiselidik (survey) ialah kesahan (validity) & kebolehpercayaan (reliability). Berdasarkan persoalan yang dikemukakan, adalah agak optimis bahawa kemungkinan ramai akan mengundi ‘No’. Telahan ini dibuat berdasarkan istilah ‘the best’ kerana ukurannya amat subjektif sifatnya. Setiap pengundi mempunyai ukuran yang berbeza. Pengundi yang matang pasti akan mengundi ‘No” kerana mana ada ‘the best’. Justeru, agak susah mendapat hasil yang sebenar dan bersifat ilmiah – i.e. tidak dipengaruhi oleh sebarang faktor sampingan.
Hasil kajiselidik seperti yang dilakukan oleh media seperti TV, dianggap oleh kebanyakan ahli akademik tidak mempunyai kesahan & kebolehpercayaan serta tidak boleh dibuat rumusan. Contohnya, jumpa dua tiga orang, kemukakan persoalan seperti isu penurunan harga minyak, yang pasti majoriti akan mengatakan baguslah harga minyak dapat diturunkan.
Oleh yang demikian, adalah dicadangkan (kalau masih mahu mengekalkan) persoalan ‘the best’ dijadikan ‘among the best’. Namun adalah lebih baik (pandangan – penulis blog tersebut pastinya mempunyai rasionalnya tersendiri) jika diberi disenarai nama (beberapa orang) & mengundi siapa yang difikirkan ‘the best’.
Itu pun masih boleh dipertikaikan kerana siapa yang mengundi & berapa kali seseorang itu mengundi tidak dapat ditentukan. Contohnya, jika ditanya hanya kepada peminat fanatik Arsenal tentang the best EPL team, tentulah hasilnya dapat kita dijangkakan.
Walahualam.
Apa pun setinggi-tinggi tahniah kepada HZ_93 (penulis blog tersebut). Berbanggalah negara Malaysia kerana mempunyai pelajar seperti beliau.
Catatan:
Kepada anak, cucu & cicit Cikgu Mat Pedu yang ingin membuat penyelidikan, bolehlah minta bantuan Abang Mat (Mohd Adi Faiz) – itu bidang pengajiannya.

Wednesday 21 January 2009

Personal: The Greatest Gift

Since birth, my lovely daughter (Aida Solehah – born 23/03/01) was diagnosed as Arthrogryposis Multiplex Congenita (AMC). Arthrogryposis is a term describing the presence of a muscle disorder that causes multiple joint contractures at birth. A contracture is a limitation in the range of motion of a joint.
In her case, most of the joints (hands, wrists, elbows, shoulders, feet & knees) are affected. The contractures are accompanied by muscle weakness, which limits her movements. She started walking only at the age of five (before that only buttock shuffle).
AMC is relatively rare, occurring (according to literature) approximately (minimum) one in 3,000 births or (maximum) one in 500,000 births.
She was referred to several government hospitals & being attended by numbers of different specialists/doctors & therapists. So far she went through four (one more coming on 8th. April 2009) surgery. As a result, she is getting better day by day.
Now she is in Year 2 at Sekolah Kebangsaan Taman Uda, Alor Star. Her cognitive development is normal, but not her physical aspect (motor skills).
Bring her up was challenging (still challenging). It made me (my wife too): (1) more thankful to Allah (2) more matured & passioned; (3) appreciate (thankful) for all the helps, caring & attention from a lots of individuals (surgeons, doctors, nurses, therapists, colleagues, teachers, friends, family members and many more) – I’ll try to write it later.
On the other hand, we also experienced upset feelings (just a few) especially from those who did not understand our problems – I’ll write about that too.
Anyway, having her (Aida Solehah) in the family is the GREATEST GIFT from God.
Catatan:
To my late father (Cikgu Mat Pedu): handling your cucu (Aida Solehah) has improved my perceptions about family, friendship & life in general.

Tuesday 20 January 2009

Santai: Mengapa 'Membaca' Paling Mudah

Membaca adalah perkara paling mudah. Alasannya:
1. Sambil berdiri, boleh; sambil duduk, boleh; sambil baring, boleh; diringkaskan kata, macam mana pun boleh. Bahan bacaan pula, macam-macam - pilih saja. Cuma kena pakai akal (otak) sedikit semasa membaca untuk menyaring & 'rationalized' apa yang dibaca. Tenaga yang diperlukan pun hanya sedikit. (Nota: Alasan ini boleh ditolak.)
2. Dalam Islam, itulah (membaca @ iqra') merupakan perintah Allah yang pertama kepada manusia. Atas sifat Allah yang maha pemurah & maha penyayang (al-Rahman & al-Rahim), Ia pasti memberi perintah yang paling mudah/senang untuk dilaksanakan. Pada hal 'membaca' bukanlah perkara-perkara yang menjadi teras keislaman - mengucap, sembahyang, puasa, zakat & haji. (Nota: Sebagai orang Islam, bolehkah alasan ini ditolak???) .
Catatan:
1. Benarkah kita susah mengingati apa yang dibaca? Kalau benar, mengapa ada yang kita ingat sehingga kini walaupun telah lama kita membacanya.
2. Kata pakar, kalau kita membaca tanpa tekanan (eg: hiburan) kita akan meningatinya. Sebaliknya, kalau dengan tekanan (eg: mengingati fakta untuk peperiksaan, terutama pada saat-saat terakhir), kita akan sukar untuk mengingatinya. Jesturu itu, bacalah tanpa tekanan (i.e: baca lebih awal, kerana ilmu dan BUKAN untuk peperiksaan.

Anekdot: Tertidur?

Seorang guru tertidur (???) di dalam kelas setelah menyuruh murid-muridnya membuat kerja/latihan yang diberi (lebih kurang macam Cikgu Shaari (P. Ramlee) dalam cerita "Masam-Masam Manis").
Murid-murid mula membuat bising & berlari-lari di dalam kelas. Guru tersebut terus lena. Semakin bising semakin nyenyak. Sampai berdengkur - tak sedar khabar. Tiba-tiba guru besar datang (memantau pengajaran & pembelajaran?). Murid-murid terus diam & berlari ke tempat duduk masing-masing. Keadaan senyap (sesenyap-senyapnya, jarum jatuh pun boleh dengar).
Keadaan senyap tersebut menyebabkan guru tersebut terjaga (bila senyap: pasti terjaga, bising, walau macam mana pun: pasti terjaga). Menyedari guru besar yang sedang berdiri di hadapan kelas beliau bingkas bangun. Menggosok-gosok matanya yang merah & dengan selamba berkata, "Begitulah caranya orang-orang zaman dahulu tidur di dalam gua". Bla... bla... (meneruskan cerita).
Catatan:
1. Sememangnya, ada orang yang boleh lena walau pun dalam keadaan bising. Sebaliknya, kalau keadaan tiba-tiba senyap akan terjaga. Penulis pernah mengalaminya semasa belajar dahulu. Pada hari-hari biasa, keadaan di kolej kediaman sentiasa bising (hingar-bingar). Susah nak tidur & kalau tidur pun tidak nyenyak - asyik terjaga. Selalu impikan keadaan yang senyap.
2. Namun, bila tiba musim peperiksaan keadaan menjadi sebaliknya. Keadaan menjadi sepi (bagai dilanggar geruda). Penulis tidak dapat lena (kalau lena pun sekejap) - iri hati (dengan "jiran-jiran" yang sibuk mentelaah & takut tidak sempat membuat ulangkaji.
3. Iktibar: Buat persediaan awal untuk peperiksaan.

Sunday 18 January 2009

Tahfifah: On 'Studying'

Why can't we finish studying?
Because the more we know, the more we will know that there is a lot more that we don't know.
So:
Look at what you have accomplished, and not only on what you have not!

Tahfifah: How To Pass Your Exam

My professor once told me:
We don't need to know many things to pass our exam. We just need to know the few things that are important (such as the one that lecturers used to say: "This is important.")
The harder and the smarter we work, the luckier we get!!!
Catatan:
The lecturers are trying desperately to pass all students. Make sure we study things that they emphasize!

Tahfifah: What is Exam?

Exam is a test of how fast we can retrieve information from our neurons.
Practice output learning!
*Note:
If we can teach or share information with a friend, it shows that we have understand the subject well.

Friday 16 January 2009

Santai: Student & Exam

It's not the fault of student if he/she fails because the year ONLY has 365 days...
Typical academic year for a student:
1. Sundays - 52 Sundays in a year, you know Sundays are for rest. (Days left 313).
2. Summer holidays - 50 where weather is very hot and difficult to study. (Days left 263).
3. 8 hours daily sleep - 130 days GONE. (Days left 141).
4. 1 hour for daily playing - (good for health) means 15 days. (Days left 126).
5. 2 hours daily for food & other delicacies (chewing properly & swallowing) - means 30 days. (Days left 96).
6. 1 hour for talking (man is a social animal) - means 15 days. (Days left 81).
7. Exam days - per year at least 35 days. (Days left 46).
8. Quarterly, half yearly and festival (holidays) - 40 days. (Days left 6).
9. For sickness - at least 3 days. (Days left 3).
10. Movies and functions- at least 2 days. (1 day left).
11. That 1 day is your birthday. How can you study on that day ?!?!?!?!?! (Balance = 0)
'How can a student pass ?????'
Catatan:
Di emel oleh Lim, ee (seorang kenalan??)

Tahfifah: Life & Friendship





Personal: Haiwan Peliharaan

Sepanjang membesarkan anak-anak (hingga kini) kami memelihara beberapa haiwan peliharaan (pets). Antaranya:
1. Sepasang kura-kura: Dibeli oleh bapa & ibu saudara anak-anak (Pak Su Amer & Cu Lom). Dinamakan “Rachael & Antonio” – sempena nama hero & heroin sebuah drama bersiri Amerika Latin (disiarkan di TV) yang sangat diminati isteri. Lepas beberapa tahun (rasanya lebih dari 10 tahun), kami lepaskan (kerana semakin membesar). Oleh kerana terlalu lama dipelihara, survival kedua-duanya tak tinggi. Tak mau pergi.
2. Anak ayam: Entah dari mana datangnya (di kawasan perumahan kami sememang tiada yang memelihara). Sebagaimana datang begitu juga pergi. Tidak lama dipelihara (tak sempat buat lau @ reban), terlepas & hilang entah ke mana. Cik Ah menangis kerana kehilangan ayam tersebut.
3. Ikan puyu & sepat: Diberi oleh Syazwan (panggilan: Cik - anak Cet) kepada Solehah. Tidak lama dipelihara kerana mati – sifat ikan yang tidak tahan lama).
4. Anak burung terkukur (anak): Anak burung tersebut terjatuh di laman rumah ketika belajar terbang. Dek kerana nak selamat daripada kucing & atas kehendak Cik Ah, jadi kami pelihara. Terpaksa beli sarang & makanan – i.e: sambau (sejenis makanan burung). Dilepas bebas dengan persetujuan Cik Ah tahun lepas setelah pandai terbang.
5. Sepasang anak tupai: Diberi oleh anak saudara (Zam, Serdang) kepada Cik Ah pada hari kenduri perkahwinan Iqbal (25/12/2007). Kami namakan ‘Upin’ & “Ipin”. Kedua-duanya amat manja dengan Cik Ah. Malangnya kedua-duanya mati. Ipin mati pagi ini ... tanpa apa-apa sebab. Semalam masih sihat & segar bugar. Kasihan Cik Ah... menangis apabila diberitahu setelah balik dari kelas tuisyen. Upin mati lebih awal (about 2 weeks ago; 31 December 2007) akibat kelalaian ayahnya (terlepas ketika membersihkan sarang & di‘ngap’ kucing jiran).
Catatan:
Pengkebumian Ipin (di laman rumah) akan dibuat jam 7.00 ptg (Jumaat, 16/01/09)

Personal: Anak-Anak & Haiwan

Pada dasarnya kami sekeluarga tidak suka/mempunyai haiwan peliharaan. Anak-anak kami mempunyai perasaan (persepsi???) berbeza terhadap haiwan (peliharaan @ liar).
1. Muhammad (anak sulung) tidak suka apa-apa binatang (termasuk kucing – ikut emak angkat anak-anak saya – jiran yang mereka panggil Mak Ani ).
2. Zakwan (anak kedua) pula terlalu kontras kerana pantang jumpa binatang. Ulat beluncas pun dia pelihara, usap & main-main sampai jadi rama-rama (emaknya akan marah-marah).
3. Solehah (Cik Ah: anak bongsu) juga suka & terlalu sayangkan binatang - barangkali mewarisi minat datuk neneknya yang suka pelihara binatang.

Thursday 15 January 2009

Tahfifah: On 'Worries'

The result of a study showed that an average person spent a great portion of his/her valuable time worrying over unnecessary problem. In details:
1. Worries about things that never happen = 40%
2. Worries about things past & cannot be changed = 30%
3. Needless worry about health = 12%
4. Petty worries = 10%
5. Real & legitimate worries = 8%
Therefore, 92% of the valuable time is wasted.
Catatan:
Allah yang (dengan sifat-sifat pemurah, pengasih & penyayang) tahu apa yang terbaik untuk hamba-hamba-Nya. Justeru, kita tidak perlu sama sekali berasa bimbang dengan apa yang sedang kita alami/lakukan pada ketika ini. Be happy with what/where we are today.

Anekdot: Susah Tidur

Ada seorang Hamba Allah susah nak tidur. Sudah berubat (moden & tradisonal) di merata tempat. Berbagai ikhtiar & petua telah dipraktik termasuk bersenam (kata orang: badan letih pasti lena) dan kena nasi mamak (yang banyak kas-kas yang menyebabkan mengantuk), namun hasilnya tetap sama - susah nak lena.
Lalu seorang sahabat mencadangkan agar berjumpa dengan Imam Masjid. Tanpa banyak bicara, beliau pun berjumpa dengan Imam. Setelah mendengar masalah yang dihadapi, Imam berkata (sambil menghulurkan beberapa keping kertas), “Awak balik dan baca. Kalau tak lena juga, tak tahulah saya.”
Setelah meneliti, Hamba Allah tersebut terpingga-pingga (ingatkan Tok Iman tersalah beri kertas kerana ingatkan doa @ ayat-ayat amalan) dan berkata, “Apa ni Tok Imam? Ini macam teks khutbah Jumaat. Nak buat apa?”
Imam menjawab, “Memang ya. Saya rasa ianya akan berkesan kerana sudah terbukti, walaupun susah payah saya karang nak bagi sedap (berkesan) agar orang tidak tidur, namun ramai yang terhanguk-hanguk (tertidur) semasa saya membacanya setiap hari Jumaat.”
Wallahualam...

Monday 12 January 2009

Tahfifah: The Best Mistake

Mistake! Mistake! Mistake!
We often make mistakes in life an we usually regret for making that mistakes. According to an Associate Professor (who is also the Deputy Dean, Faculty of Medicine & Health Sciences) of a university in Malaysia "Taking up medicine is the GREATEST MISTAKE in life, but it is the BEST MISTAKE!!!""

Santai: Perkara Paling Mudah

Dalam sebuah kelas, seorang guru meminta setiap orang pelajarnya menamakan (pada pemikiran mereka) satu perkara yang dianggap paling mudah di dunia. Pelbagai jawapan diberi; majoriti memberi jawapan ‘makan’, ‘minum’, ‘tidur’, ‘ken****’, ‘be***’ (ke tandas la tu).
Guru tersebut seterusnya meminta pelajar-pelajarnya memberi justifikasi kepada setiap jawapan dan rakan-rakan mereka diminta menyanggahnya (menafikannya). Antara sanggahan (dapatlah dirumuskan): makan, minum, tidur, ken**** dan be*** bukan semudah yang dijangkakan kerana:
1. makan: Ada orang yang tidak boleh makan – kena masuk tiub melalui hidung.
2. minum: - sama seperti (1) di atas.
3. tidur: Ada orang susah nak lena – jumpa doktor & makan pil tidur, tetapi masih tak boleh lena (ikuti anekdot mengenai tidur selepas ini).
4. ken****: Pun susah – ada yang kena tebuk @ buat saluran lain & pakai plastik bag.
5. be***: - sama seperti (2) di atas.
Seterusnya guru membuat ulasan berikut: Saya bersetuju. Sebagai contoh ‘makan’ – betapa unik proses tersebut (manusia biasa tak dapat buat) kerana kalau didalami proses pencernaan (digestion) & penguraian makanan mulai sebaik makanan berada dalam mulut sehingga dikumbuhkan sungguh menakjubkan (kejadian Allah) – Cth: bagaimana air liur yang menghasilkan enzim yang berbeza & bertindak ke atas zat-zat makanan yang berbeza; lidah yang memberi pelbagai rasa; usus & perut yang menyerap makanan sebenarnya adalah di luar keupayaan manusia membuatnya .
Sebaik selesai membuat ulasan, seorang pelajar bertanya: “Habis, pada pendapat cikgu perkara yang paling mudah bagi cikgu?”
“Baca”, kata guru tersebut. “Kenapa?”, tanya seorang pelajar yang lain.
Catatan:
Ikuti jawapan cikgu tersebut dalam pos "Santai” seterusnya.

Friday 9 January 2009

Tahfifah: On 'Open Mind'

Have an open mind!
Our mind functions like a parachute. It functions best when it opened!
If we can find truth from any source, then accept that truth without any prejudice.

Santai: Bekas Menteri Dipanggil

Seorang bekas menteri pertahanan Israel (menurut Syed Mikael Rizal Aidid, 2006) dilaporkan telah mendedahkan kelemahan sistem ketenteraan negara Zionis itu melalui satu penulisan yang diterbitkan dalam bahasa Arab. Tindakan yang seakan ‘membuka pekung di dada’ ini mendapat teguran kerajaan Israel dan bekas menteri itu dipanggil untuk memberi penjelasan. Dengan nada tenang beliau menjawab “Jangan risau, kalau umat Islam lalu di kedai buku pun, mereka takkan singgah, kalau singgah pun mereka takkan beli majalah yang ilmiah sifatnya, kalau beli majalah sebegitu pun mereka bukannya faham, kalau faham pun mereka takkan bertindak, dan kalau bertindak pun tindakan mereka takkan meninggalkan kesan yang sedikit pun kepada kita.”
Sepatutnya tidak terjadi konotasi sedemikian terhadap umat Islam kerana ayat pertama yang diturunkan oleh Allah ialah Iqra’ iaitu perintah untuk membaca dan bukannya lima perintah yang menjadi pra-syarat keislaman (Rukun Islam: mengucap dua kalimah syahadah, sembahyang, puasa, zakat & haji). Malah kalau diikutkan logik akal, tentulah perintah yang pertama seharusnya agar Rasulullah S.A.W. menyeru umatnya menghancurkan 360 buah patung berhala yang berada di sekitar Kaabah pada ketika itu
Umat Islam (termasuk orang Melayu???) pada hari ini dikatakan amat malas membaca & kalau gemar membaca pun lebih cenderung membaca bahan-bahan berunsur karut, seram, hiburan dan seks. Tabiat buruk tersebut telah dimanfaatkan sepenuhnya oleh para intelektual Yahudi. Dengan mengetahui tabiat tersebut mereka bertindak ‘mengacah’ dan mempelekehkan kekuatan pemikiran umat Islam bukan sahaja di rantau Arab malah di seluruh dunia.
Catatan:
1. Penulisan ini adalah adaptasi dari bahan yang terdapat di laman web http://www.sahc.kedah.edu.my/.
2. Kandungan bahan ini boleh dijadikan renungan kerana mempunyai signifikan dengan serangan Israel ke atas Palestin yang sedang berlaku.

Thursday 8 January 2009

Kalamullah: Surah Al-'Alaq

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.
[1] Proclaim! (or Read!) In the name of thy Lord and Cherisher, Who created,
[2] Created man, out of a (mere) clot of congealed blood:
[3] Proclaim! and thy Lord is Most Bountiful,
[4] He Who taught (the use of) the Pen,
[5] Taught man that which he knew not.
[6] Nay, but man doth transgress all bounds,
[7] In that he looketh upon himself as self-sufficient.
[8] Verily, to thy Lord is the return (of all).
[9] Seest thou one who forbids,
[10] A votary when he (turns) to pray?
[11] Seest thou if he is on (the road of) Guidance?
al-Quran: Surah Al-‘Alaq

Personal: Isteri & Anak-Anak

~ The Family ~
Isteri saya ialah Faridah Taib, seorang suri rumah sepenuh masa dan berusia lewat 40-an. Saya mempunyai tiga orang anak iaitu Mohd Adi Faiz (22 tahun), Mohd Zakwan Afandi (18 tahun) & yang bongsu Aida Solehah (8 tahun).
Mohd Adi Faiz (panggilan keluarga: Mohamad & rakan-rakan: Adi) ialah pelajar tahun akhir UUM dan kini sedang menjalani latihan industri di KL. Bekas pelajar SK Taman Uda Tahun 1 - 6), SMK Agama Kedah (Tingkatan 1 - 3), MRSM Jeli (4 - 5), Kelantan & Kolej Mara Kulim (Matrikulasi).
Anak kedua (panggilan keluarga: Kuan & rakan-rakan: Y) adalah pelajar tahun pertama di Nizhny Novgorod Medical State Academy, Rusia. Beliau adalah bekas pelajar SK Taman Uda (tahun 1 - 6), Kolej Sultan Abdul Hamid (Tingkatan 1 - 3), Maktab Tentera Di Raja/RMC (Tingkatan 4 - 5) & INTEC UiTM, Shah Alam (Persediaan).
Aida Solehah (Solehah @ Cik Ah) kini di Tahun 2 di SK Taman Uda, Alor Setar. She is very special to my family.